Kan jeg få kompensasjon ved strømbrudd?

Nettkunder som opplever strømbrudd over 12 timer sammenhengende har krav på kompensasjon. 

Du trenger ikke søke; nettselskapet skal utbetale kompensasjonen automatisk innen tolv uker.  

Skader på materiell som fryser, kjøleskap m.m. skal meldes til den enkelte sitt forsikringsselskap.

Starten på strømbruddet blir beregnet fra tidspunktet da nettselskapet fikk melding om strømbruddet, eller fra tidspunktet da nettselskapet visste – eller burde ha visst – at strømbruddet oppsto. 

Dette er satsene for erstatningen (per målepunkt):  

  • Husholdninger har rett på 500 kroner ved et strømbrudd på mer enn tolv timer. Deretter er satsen 40 kroner per time strømbruddet varer. 
  • Fritidsboliger har rett på 125 kroner ved et strømbrudd på mer enn tolv timer. Deretter er satsen 10 kroner per time strømbruddet varer.  

Den samlede årlige kompensasjonen kan ikke overstige forventet innbetalt nettleie for det samme året. Kompensasjonsordningen dekker ikke faktiske kostnader du får som følge av strømbruddet.  

Har du spørsmål om kompensasjon, kan du kontakte nettselskapet ditt.  

I visse situasjoner kan du også klage til Reguleringsmyndigheten for energi (RME) – les mer om når og hvordan her 

 

Les om rettigheter og regler ved langvarig strømbrudd - NVE