Flytte, bytte eller si opp strøm- og nettleieavtalen din?
For å ha strøm må du ha to avtaler: En strømavtale med valgfri strømleverandør og nettleieavtale med nettselskapet i regionen din.
Strømleverandøren selger strømmen du bruker, mens vi frakter den trygt fram til boligen, hytta eller bedriften din gjennom strømnettet i området.
Hvis du skal flytte
Når du flytter ut
Trenger du bare å kontakte strømleverandøren din. Strømleverandøren vil da:
- Si opp strømavtalen din på oppgitt adresse
- Sende melding til oss om at nettleieavtalen også skal avsluttes på samme adresse
Det betyr at du ikke trenger å si opp nettleien selv, men du må huske å gi beskjed til strømleverandøren i tide – helst 3–5 virkedager før flyttedato.
Dersom du ikke gjør det, kan avtalen fortsette å løpe, og du kan ende opp med å betale for strømmen til de som flytter inn etter deg.
Når du flytter inn et nytt sted
Gjør du følgende:
- Velg en strømleverandør og bestill strømavtale på den nye adressen din
Strømleverandøren din varsler oss om oppstart og du får faktura for nettleien fra Mellom. Ofte kommer nettleien på samme faktura som strømforbruket ditt, men det er kun hvis strømleverandøren din tilbyr gjennomfakturering.
Du kan sammenligne strømleverandører og avtaler på strømpris.no
Pst! Hvis du ikke bestiller strøm når du flytter inn, kan strømmen bli stengt, eller satt til Pliktstrøm.
Hvis du ønsker å bytte strømleverandør
Ved bytte av strømavtale eller leverandør trenger du ikke å kontakte nettselskapet.
Alt ordnes av den nye strømleverandøren, som melder inn endringen til oss. Det blir ingen fysisk endring i strømleveransen, og du beholder samme måler og strømnett.
Spørsmål?
Har du spørsmål om flytting, oppsigelse eller leveringsplikt, kan du kontakte oss på 71 58 10 00 eller kundeservice@mellom.no.
– eller du kan ta kontakt med strømleverandøren din for spørsmål om selve strømavtalen.
Pliktstrøm
Dersom du ikke har avtale med en strømleverandør, er Mellom forpliktet til å levere strøm midlertidig gjennom leveringsplikten.
Denne ordningen sikrer at du har strøm i perioden fram til du velger en strømleverandør selv.
Pliktstrømmen er ment til å være en midlertidig avtale, og prisen vil normalt være høyere enn markedspris.
For å unngå unødvendige kostnader anbefaler vi at du velger en strømleverandør så snart som mulig.
Leveringsplikten kort forklart
Alle nettselskapene har en leveringsplikt for å sikre at du ikke mister strømmen av ulike årsaker. Ordningen trer i kraft hvis du f.eks
- Flytter uten å bestille ny strømavtale
- Dersom strømleverandøren din ikke lenger kan levere strøm
(for eksempel ved konkurs) - Hvis strømleverandøren avslutter avtalen fordi regningen ikke er betalt