Opplever du at sikringer går eller at strømmen er borte? Dette kan du gjøre for å finne ut mer om problemet. Er det strømmens vei fram til sikringsskapet som har blitt brutt ved en feil, eller er det sikringer som gjør akkurat den jobben de er ment til: Koble ut en anleggsdel på grunn av elektrisk feil eller overbelastning.

Se om naboen har strøm
Hvis det er mørkt hos flere enn deg, ta kontakt med oss på telefon 71 58 10 00.
Sjekk hovedsikring
Hvis strømmen er helt borte skal du først sjekke hovedsikringen i sikringsskapet. Har du automatsikringer, skal bryteren vende opp eller proppen være trykket inn. Har du skrusikringer/patronsikringer, så skift disse. Det er vanskelig å se om det er brudd i disse.
Hvis belysningen er svakere enn vanlig, noen lamper blinker, eller «halve huset ikke virker» kan det komme av et brudd i en av hoved-eller inntakssikringene (fasebrudd). Sjekk/skift først hovedsikringene, skift inntakssikringer etterpå.
Sjekk inntakssikring
Dersom det er (eller har vært) luftlinje inn på husveggen vil det som hovedregel være en metallboks med sikringer like på innsiden av veggen. Dette kalles inntakssikringer. Disse må også kontrolleres.
Andre tips
Les mer om rettigheter ved strømbrudd på NVEs sider her.
Alle planlagte strømbrudd annonseres i driftsmeldingene våre – der kommer det også opp uplanlagte brudd og hendelser, så de er en god kilde til informasjon enten det er planlagt arbeid eller ekstremvær som har innvirkning på strømnettet vårt.
Vi sender også sms til telefonnummeret som er registrert på kundeforholdet i forkant av planlagt arbeid, eller for for å varsle om hendelser med lengre utfall.


